Followers

Friday, January 10, 2014

Cendera hati berzakat?

Salam,

Sewaktu aku mengeluarkan zakat tahun lepas, aku menerima melalui pos kelendar dan alat mengira step kalau tak salah aku (aku tak guna pun dan letak tepi)...
Ia barangkali hadiah kecil yang rendah kosnya...
Tetapi, adakah itu tujuannya kita mengeluarkan zakat?
Kalau Malaysia terdiri daripada orang-orang kaya, mungkin aku akan berdiam diri...
Tetapi, ramai orang susah yang merempat di luar sana dan seringgit membawa erti besar ke dalam kehidupan mereka...
Semasa kawan-kawan aku sedang berdiskusi di pejabat, aku pun menyibuk sekali... Menurut teman-teman, mereka menerima cendera hati yang sama...
Apabila aku singgah di website pusat urus zakat dan ada pula hebahan mengenai 'Dapatkan cenderahati istimewa setiap kali anda menunaikan zakat di mana-mana pusat urus zakat kami', aku tertanya sendiri... Apa motif ia diadakan? Untuk menarik orang mengeluarkan zakat?
Orang yang mahu mengeluarkan zakat pastinya mempunyai niat yang ikhlas...
Takkanlah kerana nak dapatkan token kecil, orang berzakat....
Kemudian, ada teman aku di pejabat yang mengatakan ada pegawai yang prejudis (Wallahualam)...
Menurut kata teman aku, ada yang memohon zakat tetapi pegawai menuduh mereka sebenarnya berkemampuan...
Mungkin pegawai terbabit terpaksa prejudis untuk mengelakkan diri dari ditipu...
Tetapi, mungkin pegawai zakat sekarang perlu menggunakan pendekatan baru... dari duduk opis, tunggu laporan dan orang datang mohon, mereka patut keluar dan mencari sendiri orang2 susah...
Aku yakin homeless dan si miskin yang tidak berkemampuan adakalanya tidak mampu pun nak naik bas ke pusat urus zakat...Mereka tak ada pun internet dan google map nak cari mana pusat urus zakat...
Aku sendiri tidak arif tentang pengurusan zakat...
Tetapi aku yakin ramai orang di Malaysia masih lagi berada dalam kelompok tidak berkemampuan dan tercicir dari menerima bantuan...
Tepuk dada, tanyalah minda...

Regards,
liza nur

No comments:

Post a Comment